Perskindol Aktiv Gel banner 1000x250 induljon a mozgas

Miért fontos az edzés előtti bemelegítés?

Talán Ön is elhatározta már jó néhányszor, hogy mától – illetve leggyakrabban holnaptól – még sportosabb életet él. Másnap pedig nekilátott a kitűzött feladatnak: korán felkelt, előkapta a futócipőit vagy a biciklijét, csinált egy-két láblendítést, két karkörzést és már rótta is a kilométereket. Ugye eszébe sem jutott, milyen fontos lenne az edzés előtti bemelegítés? Pedig a szokatlan fizikai teljesítmény után könnyen megeshet, hogy másnap már az ágyból kikelve úgy érzi,  mintha lábai ólomból lennének, fáj minden mozdulat, szinte letaglózza az izomláz. Nem meglepő, ha ilyenkor teljesen elmegy a kedve a további testmozgástól.

A rosszabbik eset, ha már az edzés közben hirtelen éles fájdalom vagy minden lépésre fokozódó izomgörcs hasít a combjába vagy a vádlijába, vagy egy szokatlan mozdulat miatt megrándul a bokája az első néhány lépés során. A sportolás közben vagy után fellépő izomhúzódás, izomláz, izomgörcs, ízületi fájdalmak elkerülését segíti az edzés előtti bemelegítés.

Az edzés előtti bemelegítés élettani hatásai

Az edzés előtti bemelegítés célja a szervezet felkészítése az fokozott fizikai igénybevételre.

  • A bemelegítő kocogás és gimnasztika elvégzése közben az enyhe terhelés hatására növekszik a lélegzetvételek száma, mélyülnek a légzések, ezáltal több oxigén kerül a szervezetbe, tehát nő a vér oxigénszintje is.
  • A gyakorlatok hatására fokozódik a pulzus, az enyhén felgyorsult szívverés pedig gyorsabban pumpálja az erekbe a vért. Az oxigéndús vér így eljut a terhelendő izmok hajszálereibe is.
  • A vérbőség fokozódásával nő az izmok hőmérséklete, ezáltal az izomrostok rugalmasabbá válnak, csökken az izomsérülések, izomszakadások, húzódások kockázata.
  • Az ízületek átmozgatása fokozza nedvtermelésüket, melynek célja, hogy az ízületek könnyebben mozogjanak egymáson, csökkentve ezáltal a porcsérülések kialakulásának esélyeit.
  • A szervezet hőháztartásának felkészítése a terhelésre.

Az edzés előtti bemelegítés akkor hatékony, ha kimelegszik közben egy kicsit. Az intenzív sportolás során egyre nagyobb erőt kifejtő izomzat melegedése ugyanis a testhőmérséklet növekedéséhez is vezet. Sokszor ez a hőmérséklet növekedés okolható, ha a megfelelő bemelegítés nélkül végzett edzés közben kifullad idő előtt. Ha már az edzés előtti bemelegítés alatt bekövetkezik az enyhe kimelegedés, szervezete hűteni kezdi magát, azaz verejtékezni kezd, kialakul és fenn is marad  a hőtermelés-hőleadás egyensúlya az edzés során.

Fokozza melegítő krémmel a bemelegítés hatékonyságát!

A melegítő sportkrémek használata nem helyettesíti a szakszerű bemelegítést, de vérkeringést fokozó hatásuk révén jelentősen hozzájárulhatnak annak hatékonyságához. A természetes hatóanyagok közül leginkább a fahéj, a paprikakivonat, a gyömbér, és a rozmaring ismertek vérkeringést fokozó hatásukról (pl. Nicoflex kenőcs, Inno Rheuma Forte krém, piros lóbalzsamok). A csak természetes anyagokat tartalmazó gyógynövénykészítmények mellett a bemelegítő sportkrémek egy másik csoportjának fő hatóanyaga a keringésfokozó és fájdalomcsillapító hatású  metil-szalicilát (pl. Bengay krém).

A keringésfokozó hatású metil-szalicilát a természetes növényi hatóanyagok közül a kúszó fajdbogyó-olajban található meg nagyobb mennyiségben. Egyes készítmények (pl. Perskindol Active Classic Gél) a természetes metil-szalicilátot egyéb keringést serkentő gyógynövényi hatóanyagokkal, rozmaringgal, erdei fenyő-olajjal kiegészítve támogatják az edzés előtti bemelegítés hatékonyságát, de léteznek a metil-szalicilátot kígyóméreggel kombináló melegítő krémek is (pl. Crotalgin krém) . 

Érdekelni fogja

A futás előtti bemelegítés alapelvei, jó tanácsok,…

Fogadja meg az alábbi néhány egyszerű jó tanácsot – és máris sokat megtett egészségének…