Revalid banner 1000x250 kapszula koromregeneralo

Körömerősítő vitaminok

Hogyha körmei elvékonyodtak, növekedésük lassú, töredeznek, nem a műköröm a legkézenfekvőbb megoldás. Megfelelő vitaminpótlással erős, fényes, egészséges körmei lehetnek, ráadásul egyúttal haja és arcbőre is megszépül, mivel a körömerősítő vitaminok és ásványi anyagok felelősek a haj és az arcbőr egészségéért is.

Tartalom

A haj, a köröm és az arcbőr állapota a szervezet energiaszintjének, vitaminháztartásának pontos mutatója. Egy-egy betegség, fertőzés vagy egy pár napon át tartó komolyabb lelki, szellemi, fizikai leterheltség is kimerültséghez, a szervezet vitamintartalékainak csökkenéséhez vezethet. Egyoldalú táplálkozás mellett, jellemzően a téli időszakban is kialakulhat ásványi anyag és vitaminhiány.

A gyenge, töredező, elvékonyodott körmök gyakran jelzik ezt az állapotot.

Kimerültség. Mit is jelent a szó pontosan? Kimerül a szervezet, azaz kiürül belőle az energia.

Márpedig az energia forrását a táplálkozás révén a szervezetbe kerülő tápanyagok jelentik.

Melyek a legfontosabb körömerősítő vitaminok?

A haj és a köröm fő építőanyaga egy kéntartalmú fehérje, a keratin, a legfontosabb körömerősítő vitaminok pedig az A-vitamin, az E-vitamin, a B-vitaminok, a H-vitamin, vagy biotin, az ásványi anyagok közül pedig a kalcium, a vas, a cink és a szilícium.

A körmök hosszú távú megerősítésének legkézenfekvőbb eszköze tehát a fehérjékben és teljes kiőrlésű gabonákban, zöldségekben, gyümölcsökben gazdag táplálkozás. Gyors segítséget nyújthatnak a speciálisan a körmök – illetve hasonló felépítésük miatt rendszerint a haj és a körmök - megerősítésére kifejlesztett gyógyhatású készítmények.

Iktassa be étrendjébe a kölest és a búzacsírát!

A búzacsíra tartalmazza a haj és a körmök egészségének megőrzéséhez szükséges összes nyomelem és vitamin jelentős részét. Magas az E-vitamin, B1-, B2-, B3-, B5- és B6-vitamin, D-vitamin, A-vitamin, vas, folsav, foszfor, cink, kálium, króm, magnézium és biotin (H-vitamin) tartalma is.

A köles teljes értékű fehérjét és a legtöbb ásványi anyagot tartalmazó - ráadásul gluténmentes - gabonaféle. Kiemelkedően magas kovasav, B-vitamin, E-vitamin, A-vitamin, magnézium, fluor, vas, kén, foszfor valamint 7-féle aminosav tartalma révén jótékony hatású a csontok, a kötőszövet, a fogak, a haj, a bőr és a körmök erősítésében.

A kovasav – illetve a benne található szilícium – a csontok, porcok, a haj, a körmök, a kötőszövet egyik fontos építőanyaga, amelynek egyik legjobb forrása a köles. A kölesben megtalálható két fontos aminosav a metionin és a cisztin, amelyek a haj és a köröm legfőbb alkotórészét képező keratin előállítását segítik elő a szervezetben.

Nemcsak a kölesszem héjában, hanem az egész szemben is megtalálhatók ezek a vitaminok és nyomelemek, ezért a hántolt köles sem veszít hatóanyag tartalmából.

Hogyan szedje a körömerősítő vitaminokat?

Törekedjen arra, hogy a mindennapi táplálkozásában legyen magas a körömerősítő vitaminok és ásványi anyagok aránya. A körömerősítő készítményeket alkalmazza kúraszerűen, legalább 2-3 hónapon keresztül!

  • A-vitamin - legjobb forrásai a narancssárga színű zöldségek és gyümölcsök, azaz a sárgarépa, a sütőtök, a sárgadinnye és a sárgabarack, valamint a belsőségek, máj, húsok, tojás, tejtermékek, margarinok. A béta-karotin, melyet közismerten nagy mennyiségben leginkább a sárgarépa és a sütőtök tartalmaz, olyan anyag, melyből a szervezet A-vitamint állít elő. A talpak és a tenyerek sárgára színeződése a túlzott béta-karotin fogyasztás jele lehet. Az A-vitamint, illetve annak előanyagát, a béta-karotint nagy adagban tartalmazó táplálékkiegészítők szedése csak orvosi konzultációt követően ajánlott, mert a vízben oldódó vitaminokkal ellentétben a zsírban oldódó A-vitaminból a felesleg nem távozik a vizelettel a szervezetből.
  • E-vitamin - legjobb forrásai a növényi olajok – pl. napraforgó olaj, olívaolaj, az olajos magvak, különböző gabonacsírák, tojás. 
  • B-vitaminok - a húsok, olajos magvak, hüvelyesek, tejtermékek, teljes kiőrlésű gabonából készült péksütemények, zöldségek, gyümölcsök a B-vitaminok forrásai. A körmök és a haj növekedésére különösen jótékony hatású B5-vitamin, azaz a pantoténsav sok élelmiszerben megtalálható, ezek közé tartoznak az olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonák, húsok, lencse, szója, narancs, paradicsom, az avokádó, a rizs vagy a karfiolfélék.
  • H-vitamin vagy biotin - nagyobb mennyiségben tartalmazza a szépségvitaminnak is nevezett biotint, vagy H-vitamint a tojássárgája, a belsőségek, az olajos magvak, a karfiol illetve a tejtermékek.
  • A vas legjobb forrásai a húsok, belsőségek illetve közismerten a spenót – de az állati fehérjékhez kötődő vas felszívódása hatékonyabb mint a spenótban található vasé.
  • Szilícium - a kötőszövet egyik fő alkotóelemét képző szilícium a kovasavat tartalmazó élelmiszerekben, pl. csalánban, kölesben található meg nagy mennyiségben, de a lilahagyma és a vöröshagyma is tartalmaz szilíciumot.
  • Cink - a magas cinktartalmú ételek közé tartoznak a tenger gyümölcsei, az olajos magvak, búzacsíra, húsfélék.

A töredező körmök megerősítésére nagy választékban kaphatók a különböző körömerősítő vitaminokat és nyomelemeket tartalmazó készítmények, az egyszerű sörélesztő tablettáktól kezdve a kovaföld kapszulákon (pl. DM saját márkás kovaföld tabletta, Bano kovaföld kapszula) át az összetettebb haj- és körömerősítő termékekig.

Az úgynevezett szépségvitamin-kombinációt, azaz A-, E-, H- és B-vitaminokat és nyomelemeket tartalmazó tablettákhoz (pl. Biovanne Szépségvitamin, Béres Szépségvitamin) képest a szélesebb spektrumú készítmények a köröm növekedéséhez szükséges nyomelemeket, biotint (H-vitamin vagy B8-vitamin), valamint köles- és búzacsíra kivonatot (pl. Hair Clinic Hajerősítő Kapszula) is tartalmaznak. A komplexebb termékekben a keratinképződéshez szükséges két aminosav, a metionin és a cisztin, valamint a szükséges körömerősítő vitaminok és nyomelemek is megtalálhatók (pl. Forcapil Kapszula, Hair Revall Kapszula, Dr. Chen Szépség Komplex).

A patikákban és drogériákban kapható a körömerősítő vitaminokat, nyomelemeket, aminosavakat, valamint orvosi élesztőt, búzacsíra- és köleskivonatot egyaránt magában foglaló gyógyhatású készítmény is (pl. Revalid kapszula).

A köröm egyéb betegségei

Az egészséges köröm halvány rózsaszín, felülete sima, fényes.

  • A leggyakoribb elváltozások közé tartozik a körmökről fokozatosan lenövő kis fehér foltok megjelenése – ezek általában egyes ásványi anyagok, leggyakrabban a cink, vas vagy B6-vitamin hiányát jelzik.
  • A megvastagodott, sárgára vagy barnásra színeződött körmök gombás fertőzésre utalnak.
  • Igen gyakori jelenség a körmök enyhe hosszanti barázdáltsága, amely idősebb korban egyre gyakoribbá válik, de a barázdák mélyülése vashiány jele is lehet.
  • A keresztirányú barázdák megjelenése drasztikus fogyókúra, vérszegénység vagy fertőzés eredménye lehet.
  • A köröm kékes-lilás elszíneződése keringési vagy légzőszervi betegség gyanúját is felvetheti, de okozhatja valamilyen fizikai sérülés nyomán kialakuló véraláfutás is.
  • A körömágy pirosas vagy zöldes elszíneződése, nyomásérzékenysége gyulladásra, gennykeltő baktériumok megjelenésére utalhat.
  • A pikkelysömörben szenvedő betegek jelentős részénél alakulnak ki különböző körömelváltozások – a köröm ilyenkor morzsalékosan leválhat, töredezhet, apró bemélyedések, sárga foltok alakulhatnak ki rajta.

Ezekben az esetekben orvosi kivizsgálásra, illetve egyéb, a köröm elváltozásait kiváltó betegséghez kapcsolódó kezelésre van szükség!

Érdekelni fogja

Természetes körömerősítő tápanyagok

A köröm állapota sokat elárul viselőjének egészségi állapotáról, munkájáról,…